Min lilla vrå

måndag, mars 23, 2009

Fattigsverige?

En tjej som jobbar på Aftonbladet har bestämt sig för ett litet experiment: hon ska leva på socialbidragsnormen i en månad och blogga om det.
http://blogg.aftonbladet.se/30258
Observera att hon inte går till soc på riktigt utan hon tar den summan av sin vanliga lön. Hon vill få upp ögonen på alla vad det innebär att leva på socialbidrag och det tycker jag är bra.
Det intressanta är alla kommentarer hon får på bloggen.

En del tycker att "skärp er och skaffa er ett jobb, jag vill inte försörja er" med hänvisning till alla socialbidragstagare då, inte bara bloggerskan.

Andra tycker att "jag är student och lever på mindre än så så det är minsann mej det är mest synd om"

Medan en del lever på andra bidrag som är mindre än socialbidragsnormen och tycker att det är mest synd om dem

Ytterligare andra som lever på socialbidrag tycker att de klarar sig ypperligt på det.

Summa summarum är iaf att det inte verkar vara nån höjdare att leva på soc idag. Inte för att det är meningen att det ska vara lyxigt men man går ju liksom inte riktigt runt på det.
Socialen betalar visserligen vissa räkningar som hyra, el, telefon, fack och hemförsäkring. Men de betalar inte dina skulder till CSN, inte heller betalar de bredband eller kabeltv. Nu hörde jag
t o m nånting om att de har kommit på en gräns för hur mycket el man ska få använda..

Bloggerskan har ca 3000 kr att leva på när hyra och de vanliga räkningarna är betalda. Om jag skulle leva på 3000 kr minus CSN på 1200 kr = 1800 kr och det ska räcka till mat och andra omkostnader.

Många verkar tycka att man inte ska kunna leva,bara överleva. Javisst, en månad eller två. Men många går på soc längre tid än så. Många som kommenterar tycker att smink, kläder, bredband, tv osv är lyx. Lätt för dem att säga. Jag hoppas att de själva hamnar i bidragsträsket nångång. Även om man skulle köpa allt begagnat så räcker ju pengarna ändå inte till.

Jag blir alldeles förskräckt av folks inställning att de minsann inte vill bidra till de som har det sämst i samhället. Har det blivit så illa i Sverige att vi bara tänker på oss själva? Det grisiga är alla höga chefers stora bonusar som de anser sej ha rätt till trots att de har en månadslön som överstiger min årslön nästan. Det måste bli en ändring på det här. Att läkare har höga löner tycker jag är berättigat, de räddar ju liv och har väl runt 50 000 i månaden. Men ingen är egentligen värd en högre lön än så. Och bort med alla bonusar och fallskärmar! Låt direktörerna få gå på a-kassa när de förlorar sina jobb!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida